Patenty i wzory użytkowe

Patent na wynalazek jest prawem, dzięki któremu przedsiębiorca uzyskuje wyłączność na korzystanie z wynalazku. Wynalazkiem może być niemal wszystko, co nadaje się do przemysłowego stosowania w rozumieniu technicznym, to znaczy, że jeżeli według wynalazku może być uzyskany jakiś wytwór lub wykorzystywany jakiś sposób np. produkcji czegoś, to taki pomysł co do zasady można rozważać jako wynalazek. Natomiast, żeby otrzymać patent na wynalazek, musi on być dodatkowo nowy (tzn. nie było wcześniej udostępnionych takich samych rozwiązań) oraz posiadać poziom wynalazczy (tzn. wynalazek nie może być oczywisty w kontekście dotychczasowych rozwiązań, innymi słowy powinien „pchać” postęp do przodu).

Wzór użytkowy to taki „mały” patent, choć ma kilka ograniczeń, np. co do zasady ogranicza się do urządzeń (nie można nim objąć np. substancji chemicznej). Poza tym rozwiązanie będące wzorem użytkowym również powinno być nowe i nadawać się do przemysłowego stosowania w rozumieniu technicznym. Nie musi jednak posiadać poziomu wynalazczego, co w wielu przypadkach znacząco ułatwia uzyskanie ochrony.

Jeżeli wymyśliłeś coś nowego, co nadaje się do wykorzystania przemysłowo, skontaktuj się z nami, a sprawdzimy, czy rozwiązanie to można chronić jako patent lub wzór użytkowy.

Co robimy w zakresie patentów i wzorów użytkowych?

Zastrzeganie patentów i wzorów użytkowych

Wsparcie w otrzymaniu dofinansowania do zgłoszenia patentu i wzoru użytkowego

Spory dotyczące patentów i wzorów użytkowych

Zarządzanie prawami do patentów i wzorów użytkowych

Wzory przemysłowe

Wzór przemysłowy to, najogólniej mówiąc, wygląd produktu lub jego części. Dzięki zastrzeżonym wzorom przemysłowym przedsiębiorcy dostają monopol na posługiwanie się w obrocie produktem wyglądającym w określony sposób, a co za tym idzie, mogą blokować konkurencję oferującą taki sam lub podobnie wyglądający produkt. Wzorem przemysłowym może być opakowanie, etykieta, faktura materiału, kombinacja kolorów, krój czcionki, a nawet design strony internetowej. Wzór przemysłowy powinien być nowy, co oznacza, że nie było wcześniej udostępnionych takich samych lub podobnych wzorów. Jeżeli Twój wzór przemysłowy cechuje się nowością, warto zadbać o jego rejestrację, gdyż nowy i oryginalny wzór to potężna broń na konkurencyjnym rynku.

Co robimy w zakresie wzorów przemysłowych?

Zastrzeganie wzorów przemysłowych

Wsparcie w otrzymaniu dofinansowania do rejestracji wzoru przemysłowego

Spory związane ze wzorami przemysłowymi

Zarządzanie wzorami przemysłowymi

Wzory przemysłowe a prawo z rejestracji

Wzór przemysłowy powinien być nowy i odznaczać się indywidualnym charakterem. Nowość oznacza, że nie został ujawniony wcześniej taki sam wzór. Natomiast wzór ma indywidualny charakter w sytuacji, gdy ogólne wrażenie, jakie wywołuje na zorientowanym użytkowniku, różni się od ogólnego wrażenia wywołanego na nim przez wzór publicznie udostępniony. Przy ocenie indywidualnego charakteru wzoru przemysłowego bierze się pod uwagę zakres swobody twórczej w jego opracowywaniu.

Na wzór przemysłowy udziela się prawa z rejestracji. Na tej podstawie uprawniony nabywa prawo do wyłącznego korzystania z niego w sposób zarobkowy lub zawodowy na obszarze Polski, UE lub na innym terytorium.

Prawa z rejestracji wzoru przemysłowego nie udziela się na takie wzory, których wykorzystywanie może być sprzeczne z porządkiem publicznym lub z dobrymi obyczajami.

Wzór przemysłowy może być magnesem na klientów. Ludzki umysł zwraca szczególną uwagę na obrazy. Dlatego dobre wzornictwo podnosi wartość przedmiotu oraz wpływa na jego sprzedaż. Jest to więc istotne narzędzie marketingowe. Uzyskanie ochrony z rejestracji znaku przemysłowego podnosi wartość produktu i daje producentowi prawo wyłącznego korzystania ze wzoru w sposób zarobkowy. Zabezpiecza też właściciela przed kopiowaniem i podrabianiem motywu przez konkurentów. Ochrona wzoru przemysłowego stanowi pierwszoplanowy element strategii marketingowej. Prawa z rejestracji wzoru udziela się na okres 25 lat i czas ten jest dzielony na pięcioletnie okresy, które są osobno płatne.

Rejestracja znaku towarowego